onsdag 21 december 2011

Jullovsläsning

Under jullovet ser jag fram emot lite extra tid för läsning. De böcker jag speciellt spetsat in mig på att läsa är de här:

Martin Widmark, Polyhymnias guld.
Sista och avslutande delen i fantasytrilogin om Tyko Flores. Tyko och hans följeslagare lämnar Son-Li för att ta sig till den Tredje världen. Men först måste de ta sig över ett livsfarligt hav och sedan vidare genom De dödas stad ledsagade av den fruktade Ormapan. I De Dödas stad hålls Tykos mamma fången. Ska Tyko till sist få återförenas med sin mamma och ska de lyckas få henne frisläppt?


Rachel Cohn & David Levithan, Dash och Lilys utmaningsbok
Jag älskar böcker som handlar om böcker! I New York tillbringar Dash och Lily julhelgen ensamma på olika håll. Lily har placerat ut en utmaningsbok i sin favoritbokhandel i hopp om att en kille ska hitta den och anta de utmaningar hon skrivit i den. I den röda anteckningsboken som Lily placerat mellan de andra bokryggarna har hon skrivit: "jag har några ledtrådar åt dig. Vänd blad om du vill se dem. Var snäll och ställ tillbaka boken om du inte vill se dem." Dash finner boken och gör precis vad den säger åt honom att göra.

Dmitrij Gluchovskij, Metro 2033 - den sista tillflykten
Dystopier gillar jag också väldigt mycket. Året är 2033 och i Moskvas tunnelbana har de sista människorna sökt sin tillflykt. Världen ovan jord ligger i ruiner efter de sista krigen, miljön är förgiftad och solens strålar är numera dödliga för levande varelser. En ung man tvingas ut på en farlig vandring genom Moskvas tunnelbanesystem. Han vet inte vad som väntar bakom varje ny kurva och det är lätt att gå vilse bland metrons många schakt och sidospår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar