tisdag 13 oktober 2015

Vecka 42

Även denna vecka får ni en bokattack online eftersom jag förbereder nästa veckas alla Halloweenbokprat och ni har 2 skridskodagar så det är ont om tid. Boken Jag bröt med nazismen av Dennis Persson är en sorglig men stark berättelse om Dennis, som hade en ensam och svår uppväxt och därför var ett lätt byte för nazismens klor.

Baksidestexten lyder " Det här är min berättelse om de sex år jag levde med hatet och utanförskapet i den nazistiska rörelsen. För mig var nazismen ingen politisk ideologi. Det var ett uttryck för min ångest. Ingen föds till nazist, men jag tror ens uppväxt spelar roll när man väljer att gå med i en sådan här rörelse."

Det är en lärorik bok att läsa och Dennis är långt ifrån ensam om att ha en historia som denna att berätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar