måndag 28 mars 2011

Bara kärlek kan krossa ditt hjärta

En av mina absoluta favoritböcker är Gunnar Ardelius Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag behöver dig så himla mycket, (älskar titeln!) en helt fantastisk berättelse om den första stora himlastormande kärleken. I höstas gav Ardelius ut Bara kärlek kan krossa ditt hjärta som är en fristående fortsättning av Jag behöver dig...

Morris försöker komma över Betty och han gör sitt bästa för att försöka springa ifrån minnet av henne. Tillsammans med sin pappa koncentrerar han sig på löpträning. De tränar inför att springa halvmaran. Morris pappa är entusiastisk och tycker att de ska springa i elljusspåret varje kväll. Morris pappa har sprungit i hela sitt liv. Han har sprungit för att överleva, sprungit från depressioner som ändå hunnit ifatt honom ibland. Hans hjärta slår dubbla slag och läkarna har egentligen förbjudit honom att springa men det går inte att sluta. En dag springer någon ikapp dem i elljusspåret. Det är Lena. Det är något speciellt med Lena, men Morris vet inte om han vågar låta sig bli kär igen.

Bara kärlek kan krossa ditt hjärta är en fin berättelse om kärlek, om att komma över och gå vidare och att våga bli kär igen. Men boken handlar även om Morris relation till sina skilda föräldrar och framför allt om hans relation med sin manodepressiva far som inte alltid funnits där för Morris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar