tisdag 8 maj 2012

Måste läsas!

Rör mig inte! heter en bok jag lägger till mina favoriter!
Från första till sista sidan i boken var jag fast i denna spännande och annorlunda bok! Handlingen börjar direkt och med ett rappt språk och fängslande handling vill man inte sluta läsa. Precis som mitt tidigare boktips på boken ”Matchad” så är även denna en dystopisk skildring på ett framtida samhälle där världen ser väldigt annorlunda ut än idag. Boken slutade aldrig överraska vilket jag älskar.

Boken börjar med att vi får lära känna Juliette som sitter inspärrad ensam sedan ett år tillbaka i en mörk kal och kall cell. Inspärrad för att om hon rör vid någon så dör de. Ingen vet varför hennes beröring är dödlig men trots att hon är övergiven av sina föräldrar och samhället har hon otrolig styrka att kämpa. En dag får hon sällskap av en jämnårig kille hon faktiskt känner igen och hon upptäcker att friheten är inom räckhåll. Nu vill hon slå tillbaka på samhället och mannen som spärrat in henne!

Författaren till boken är Tahereh Mafi och detta är hennes debutbok. Nedan kan du se en boktrailer från Youtube!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar