måndag 6 maj 2013

Jag, En

Dagens boktips från Elevens val Läshörnan:

Jag, En av David Levithan
Vad fick dig att välja boken?
"Det lät som en omväxlande bok med bra flyt. Den lät spännande, bra och framsidan såg intressant ut. Boken är spännande, lite deperimerande, lite enahanda men inte särskilt förutsägbar.

Skulle jag rekommendera den? Jovars. Man kom in i boken direkt"

Boken handlar om en person som varje dag vaknar i en ny kropp och lever som den personen en dag. Hen (man vet inte om det är en tjej eller kille) kallar sig för En och har fått lära sig att leva med en ny identitet varje dag. En "känner" av den lånade personens liv och kan därför smälta in utan att bli upptäckt av famij och vänner som någon annan. Varje dag ställs En inför nya situationer, nya relationer, nya sammanhang vilket gör det svårt att knyta an på ett djupare plan med någon. En dag vaknar En i en killes kropp och blir förälskad i killens tjej, Rhiannon. De har en underbar dag tillsammans och En gör allt för att sedan träffa henne, även om det blir i olika kroppar varje dag...Vad händer om Rhiannon får reda på hur det ligger till och kan kärleken då besvaras?

Jag älskade den här boken! Både idén, personskildringarna och handlingen kändes annorlunda och jag kunde inte sluta läsa när jag börjat! Författaren har med Jag, En  skrivit en fin bok om kärlek, sexualitet, identitet och levnadsöde på ett mycket tankeväckande sätt och jag kommer tipsa många om denna bok. Författaren David Levithan har dessutom skrivit många andra böcker som fått bra omdöme så ska genast ge mig på dessa... //Elina

1 kommentar:

  1. Levithan är en av mina absoluta favoritförfattare! Du har många goda lässtunder att se fram emot!

    SvaraRadera