onsdag 12 mars 2014

Bokattacker på killebäck!

Hej!
Denna vecka har jag börjat med så kallade Bokattacker, en idé jag snodde från kollegan Emelie i Lund! Attackerna går ut på att jag varje vecka dyker in i alla klasser med ett boktips. Varje attack tar max 2 minuter. Jag kommer lägga ut här på bloggen vilka titlar det var respektive vecka! Ofta är det olika titlar till olika årskurser.

Under denna veckas bokattacker hade jag med mig:

Den magiska kappan av Katarina Genar
På sin 11-årsdag får Livia en vacker röd kappa som hon genast älskar. Att den är begagnad syns knappt. På väg hem från skolan en dag genar hon över kyrkogården och står plötsligt framför en grav där en flicka vilar som bara blev 11 år. Av någon anledning funderar Livia på vem som ägt kappan innan henne och varför känner hon en koppling till flickan i graven?
En mystisk bok med mycket värme!





Inte bara tennis av Peter Barlach
John är en 11-årig kille med ett ganska normal vardag. Han har en mamma och en pappa som han gillar, en storasyrra han bråkar med, en hund han älskar och hans stora intresse är att spela tennis. En dag vänds dock livet upp och ner. Det är dagen då hans mamma dör i en hemsk bilolycka. Hur ska livet vara nu? Vem är han nu och hur ska alla omkring John bemöta honom? John själv pendlar mellan förtvivlan och att ibland faktiskt må ok. 
Denna bok är en stark, sorglig och humoristisk skildring av Johns liv det där året när hans mamma dör. Författaren har varit med om en liknande händelse själv, vilket märks. Två böcker till finns om John: Dubbelfel och Fifteen Love men de är helt fristående. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar