fredag 3 februari 2017

Bokattacker vecka 5

Ok jag erkänner-det är inte ofta jag läser fotbollsböcker. Inte alls faktiskt... Men nu fick jag ett tips jag inte kunde motstå och döm om min förvåning när jag faktiskt kom på mig själv med att gilla fotbolls- och taktiksnacket!

Därför har ni i årskurs 7-8 denna vecka fått attack på boken Hög press av Jesper Tillberg! Tonårskillen Tom är fotbollstokig, speciellt när det gäller taktiken i spelet. Enligt honom själv är han som bäst när han spelar fotboll på TV-spel för med sin smarta taktik vinner han alltid! På den riktiga planen är han lite väl kaxig, speciellt när det kommer till att lägga sig i tränaren, Calles roll och upplägg på träningarna. De blir ofta oense om spelet och en dag bråkar de så att Tom skrikandes slutar laget. När nya grannarna visar sig vara Italienare och pappan en känd fotbollstränare så kanske allt kan ändras? Och att dottern Guiletta är fotbollstokig och trevlig gör ju inte saken sämre. Eller?

I årskurs 4-6 attackerade jag med en tänkvärd bok som heter George och är skriven av Alex Gino! George är i allas ögon en kille men för henne själv är det så tydligt att hon är tjej. Hon bara vet! Och eftersom ingen annan vet det så är det dagligen situationer som är svåra för George. Som den dagen när klassen ska sätta upp en pjäs i skolan och George, som älskar berättelsen och redan kan alla repliker, spontant säger till läraren att hon vill spela  rollen som Charlotte. Läraren skrattar bara åt George och säger att "...deeet går ju iiiinte, du är ju kille!". Man blir så arg på lärarens begränsade sätt att se på världen men George har en bra vän som förstår och tänker hjälpa henne som tur är.! När man läser denna bok är det så tydligt att vi alla är olika och att det ju är härligt! Vad viktigt det är att vi förstår det och hyllar olikheterna i alla människor. Denna boken får en att tänka till rejält och det är ju det böcker är till för-att ge en upplevelse som får läsaren att upptäcka nya saker och att växa? :)

Trevlig helg alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar