torsdag 21 mars 2019

Vad gör du egentligen?


Ibland får jag frågan vad jag egentligen gör som skolbibliotekarie. Allt möjligt säger jag då! Som denna vecka: En vecka med fullt ös har det varit med blandat innehåll! I bokcirkeln vi har med KUBen-fritids läst klart bok ett i Salmsons serie om Stjärnstenen och Nea och nu ska vi läsa andra delen: Draksången! Jag hade alla våra sjuor i lektioner i källkritik och kommande vecka spinner vi vidare på ”sökkritik”. Vi gick med en av våra femmor till byns stadsdelsbibliotek där min kollega Matilde visade biblioteket och bjöd på ett bokprat samt tid för eleverna att låna om de ville. En eftermiddag planerade jag, mellanstadielärarna och en av våra specialpedagoger vidare på det övergripande temat som vi ska ha nästa vecka kring faktatexter och hållbar utveckling och även bokattacker till åk 4-6 hanns med. En bonus denna vecka var att jag tog mig till en fikaträff med andra skolbibliotekarier i Lund -alltid värdefullt att träffa bibliotekskollegor så klart. Idag står bokattacker och möte med ledningen och arbetslag på schemat. Kanske hinns det med lite lästid med, ska börja på en ny bok: ”Önskebrunnen” av Frances Hardinge… :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar