måndag 9 april 2018

FUCK MOBBING


Denna och förra veckan är jag ute med samma bok till alla klasser! Det är en bok från Idus förlag och med ett ett förord av Morgan Alling. Boken heter FUCK MOBBNING -till mina mobbare och om man vänder på boken är titeln FUCK MOBBNING-till dig jag mobbade. Texterna i boken är skrivna av personer som varit utsatta eller utsatt andra för mobbing. 

Eftersom man kan ta del av båda sidor får läsaren en stor förståelse för vilka enorma spår mobbing kan sätta i både den mobbade och den som väljer att mobba. Det här är tuff läsning och det är omöjligt att inte bli berörd!

I boken står det bland annat att ”Mobbing finns för att andra tillåter att det finns”. Och flera vittnar om att det ibland var det värsta: att de som såg vad som hände bara stod tysta utan att hjälpa. Vuxna som väljer att blunda och inte ta tag i situationen eller klasskamrater som återkommande vände ryggen till…

Denna boken gick rakt in i mig och jag blir både arg, ledsen men även hoppfull. Med böcker som denna kan man få upp ögonen att stå emot mobbing, förstå att det inte är den mobbade det är fel på,  känna att man inte är ensam. Det är faktiskt ett val att mobba och man behöver inte göra det valet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar